Nashville, Memphis, New Orleans en cruise naar Mexico, Belize & Honduras

Natchez Trace Parkway

Hallo allemaal,

vandaag gaan we een mooi stukje rijden op de Natchez Trace Parkway.

In de vroege negentiende eeuw was de Natchez Trace Parkway een drukke verkeersader voor pioniers, missionarissen en handelaren. Sinds de jaren 30 is de Parkway hersteld tot een prachtige toeristische route, met een overweldigende keuze aan bezienswaardigheden onderweg.De 715km lange route door Amerika loopt vanaf Natchez dwars door de Mississippi, volgt vervolgens een klein stukje door Alabama en eindigt net onder Nashville.

Wij gaan deze vanaf Nashville naar Tupelo volgen; een slingerweg door de bossen, waar je 40-50 mph mag. Onderweg kwamen we een typische tabaksboerderij tegen uit het begin van de 20e eeuw. We hebben even rond gewandeld door het veld naar de schuur waar tabak hing te drogen. Tijd om te lunchen met de sushi van gisteren......yummie. Wat verder op de Parkway, vlak bij het Visitor Center is er een plek waar je nog een stuk van "The Old Trace" kan zien. Daar zijn ook 13 graven van Convedaratie soldaten (tijdens de burgeroorlog; van 1861 tot 1865, vochten de Noordelijke staten (de Unie) tegen de Zuidelijke staten (de Convederatie)) de manier waarop ze zijn gestorven en wie ze waren is een mysterie. Maar natuurlijk staat er op elk graf een Amerikaans vlaggetje te wapperen. Bij het Visitor Center even een sanitaire stop..........blijkt dat er hier in de bossen ratelslangen voorkomen........jak.......gelukkig bij onze wandelingen niets tegen gekomen........ook mag je je revolver niet mee naar binnen nemen..........nou laten we die nu net niet bij ons hebben.

Op naar Tupelo, hier staat zijn geboortehuis, van Elvis. Het blijkt een slaperig stadje in Mississippi waar je normaal gesproken aan voorbij zou rijden. Ware het niet dat op 8 januari 1935 Elvis Presley er geboren werd. De familie was arm en woonde in een wijk die als "de verkeerde kant van Tupelo" bekend stond. Vader Vernon Presley bouwde het bescheiden witte familiehuis zelf, samen met zijn broer en vader. Kosten 180 US dollar, een lening die Vernon niet kon afbetalen. Daarom ging het gezin tweeënhalf jaar later inwonen bij de ouders van Vernon. Bij de parkeerplaats staat een oude groene Plymouth sedan, zo'n zelfde auto hadden de ouders van Elvis. Het witte houten huis met veranda is bescheiden qua afmetingen, slechts twee kamers: een slaap/woonkamer en een keuken. “Mijn hele geboortehuis past in mijn woonkamer op Graceland”, zou Elvis later zeggen. Nou dat wilden we wel even bekijken; in het huisje zat een oud dametje rustig te haken en zodra we binnen waren deed ze even haar "spreekbeurt", een beetje nerveus en gehaast, waarna ze weer verder ging met haar haakwerk; hoe geestig. Nou wat een klein huisje zeg; met z'n drieën in een twijfelaartje en slaapkamer en keuken, het gemiddelde vakantiehuisje is groter. Maar ze hadden wel zo'n gezellige houten schommel op de veranda.......even uitproberen natuurlijk ;)

Moeder Gladys Presley was een religieuze vrouw. Ze nam haar zoontje iedere week mee naar de Assembly of God-kerk waar ze een degelijke maaltijd kregen (dat schoot er de rest van de week nog wel eens bij in het arme gezin) en Elvis kwam er in contact met gospel, de witte variant van deze muziek dan want in het Mississippi van zijn jeugd was blank en zwart strikt gescheiden. De muziek intrigeerde de kleine jongen en als de kans er was, zong hij mee met het gospel kwartet. Dat wilde hij ook worden als hij groot was: zanger in een kwartet. Het liep anders, maar gospel bleef een grote rol spelen in zijn muziek. De enige drie Grammy’s die hij kreeg, waren voor gospelnummers, nooit voor zijn Rock ’n Roll hits.
De kerk waar de familie heenging, is volledig gerestaureerd en staat nu in het park bij het geboortehuis; dit is niet de originele plek waar het kerkje stond. Ze hebben het kerkje verplaatst voor de toeristen......ja het is Amerika hè...... en weer in de oude staat gebracht (het heeft ook een tijd als woonhuis dienst gedaan). In het kerkje laten ze een film zien waardoor het lijkt of je een dienst uit die tijd meemaakt. Hier op het terrein struikel je over de Elvis lookalikes; mannen compleet verkleed als Elvis.......tja dat vinden wij niet gek.......maar heeeeel bijzonder.

Op naar ons hotel in Memphis en een hapje bij de "Olive Garden".

Tot morgen!! groeten Cinenden